Recensie Meppeler Courant Rabo Regio Concert 2013

Jieja is rijzende ster tijdens koninklijk concert

Steenwijk - Niet de voormalige popkoningin van ons land in de jaren tachtig Anita Meyer was de ster gisteravond tijdens het Rabo Regio Concert.

De organisatie had een uitstekende keuze gemaakt door de jeugdige zangeres uit Steenwijk de meeste podiumruimte te geven. De professionele wijze waarop zij vocaal voorging in het eerbetoon aan Michael Jackson aan het slot van het wervelende programma sprak boekdelen. Met haar machtige bereik zette zij de toon voor het indrukwekkende Earth Song, waarbij Humphrey Campbell en Anita Meyer aansloten.

Koninklijke Muziekvereniging Apollo, voor dit concert versterkt met enkele blazers van de Johan Willem Friso Kapel, zette nog eens fantastisch aan voor een onvergetelijke finale. Uiteraard hoorde bij de status van de sympathieke Anita Meyer dat zij de toegift met haar klassieker Why tell me why voor haar rekening nam. Dit gebeurde na de uitgebreide bedankjes en het bloemengala waarvoor een zichtbaar uitgelaten directie-voorzitter van de Rabobank, Jakob Klompien, tekende.
Wat hebben de 1500 bezoekers genoten van het gevarieerde programma waarin Apollo excelleerde en solist Herwin Lokken uit Nijeveen op trompet de show stal. Zijn solistische vertolking van Anita Meyer's hit Telkens weer was indrukwekkend.

Koninklijke show

Apollo, de solisten en Anita Meyer, Jieja Starrenburg en Humphrey Campbell maakten er een koninklijke show van. Vanaf de start met een kleurrijke Elvis-medley onder leiding van een goedlachse en af en toe meezingende dirigent Lute Hoekstra werd duidelijk dat het Rabo Regio Concert een grote muzikale rijkdom zou opleveren. Het was aan de hand van het thema Kings&Queens een reis door de recente muziekgeschiedenis met vertolkingen van nummers van Elvis The King, Aretha Franklin, de Queen of Soul, van Madonna, de Queen of Pop en van Michael Jackson, de King of Pop. In dit rijtje past Anita Meyer als de voormalige popkoningin met haar gouden repertoire en kon Jieja Starrenburg worden uitgeroepen tot kroonprinses van het bal. De aanzet tot deze prominente benoeming begon met een doorleefde Madonna-medley, gevolgd door een overtuigend Natural Woman.

Een kleine dissonant was te beluisteren tijdens de koorbijdrage van Bloxy Music uit Blokzijl onder leiding van Barbara Lok. De dirigente had een plek gevonden voor de boven het orkest uittorende percussionist en djembǸ-speler van het orkest. De dirigent hupte van het ene op het andere been om visueel contact te krijgen met de koorleden. Dat lukte niet altijd even goed. De nervositeit om in zo'n ambiance te zingen, speelde de koorleden af en toe parten.

Humphrey Campbell heeft een prachtige donker timbre in zijn stem. Zijn interpretatie van Imagine van John Lennon, de muziekkoning uit Liverpool, zorgde voor kippenvel. Jackson's Billy Jean laadde hij op met ingehouden swingend vuurwerk.

De zangeressen-medley die Anita Meyer verzorgde, was een feest van herkenning met bekende nummers van dertig, veertig jaar geleden, zoals Down Town van Petula Clark, Son of a preacherman van Dusty Springfield en Non je ne regrette rien van Edith Piaf.

Soulman

Apollo pakte na de pauze meteen de volle aandacht met een passage uit Also sprach Zarathustra van Richard Strauss met ter afsluiting ferme paukenslagen. De Elvis-mix van Humphrey Campbell warmde de evenementenhal op voor een afwisselend tweede deel. De dreinende trombones tijdens Jailhouse Rock: heerlijk. Het orkest zorgde voor een stoere Elvis' nabrander om vervolgens voluit te gaan in de begeleiding van Jieja Starrenburg tijdens Soulman. Het muzikale intermezzo Innuendo van Freddy Mercury van Queen was van een grote schoonheid.

Jieja bewees een breed repertoire aan te kunnen. Dat wisten we van haar optredens met Barricade, donderdagavond was ze na een soulnummer op dreef in twee klassieke gospelsongs: We shall overcome en het gelauwerde Halleluya. Haar vocale voordracht van Evita uit de gelijknamige musical van Andrew Lloyd Webber, de ongekroonde musicalkoning, bewees andermaal haar klasse.

Met enkele hits van Anita Meyer en Humphrey Campbell in de rol van Lee Towers in Run to me kwam aan een muzikale sterrenparade een spetterend einde met Earth Song en de uitsmijter van Anita Meyer.

Voorafgaande aan het concert, in de pauze en na afloop hield het koor Vocal@Motion onder leiding van Peter Smeding de bruisende feeststemming vast. Na vier achtereenvolgende succesvolle Rabo Regio Concerten is deze muzikale happening op de uitgaansagenda niet meer weg te denken.

Aantal bezoekers: 1500

Ton Henzen